1116 Budapest, Kővirág sor 135. | 06-30/9223-985 | delfino@delfino.hu

home
Egy csoda gyermeksziget

Delfino

Kreatív Gyermekközpont

50 év alatt sokat romlott a gyerekek egészsége

Magasság

A hatvanas évek óta évtizedenként 1-3 centit nőtt az emberiség. Szinte minden gyerek magasabbra nőtt a szüleinél, és mostanra a gyerekek jóval a nagyszüleik fölé tornyosulnak. A változás oka a jobb táplálkozás, nagyobb tápanyagbevitel és persze a vitaminok. Az sem elhanyagolható tény, hogy míg a hatvanas években a várandós nők számára nem volt tilos a dohányzás, ma már ezt egyetlen orvos sem javasolná. A dohányfüst pedig már a méhen belül jelentősen csökkenti a magzat várható magasságát.

Bővebben: 50 év alatt sokat romlott a gyerekek egészsége

6 étel, amely segíti az elalvást

Rengetegen szenvednek kialvatlanságban. Ennek több oka is lehet, de ennél sokkal kellemetlenebb, hogy milyen súlyosan hathat ez az állapot a szervezetre. Amellett, hogy házsártos és komor lesz, még egészségügyi problémákat is okozhat, ha nem alszik eleget. Ha ez nem volna elég, súlygyarapodást is előidézhet, plusz szív- és érrendszeri betegségeket, depressziót, cukorbetegséget és kognitív károsodást is. A jó hír viszont: van esély természetes úton elősegíteni a könnyű elalvást, csak egy kis étkezésbeli változást kell beiktatni a mindennapokba. Azt már tudja, pontosan milyen vegyületek játszanak szerepet a jó alvásban, most azt áruljuk el, mit kell enni ahhoz, hogy ezekből a megfelelő mennyiséget vigyen be a szervezetébe. Alapul a Huffington Post egyik cikkét vettük, aztán még hozzátettünk jó sok infót, hogy érthető legyen, mit, miért kell fogyasztani. 

Zabpehely tejjel és mézzel

A zab melatonint tartalmaz (a melatonin az alvásciklust szabályozza), emiatt segíti ellazítani a szervezetet, és így könnyebben megy az elalvás is. A melatonin hormon a kor előrehaladtával folyamatosan csökken a szervezetben, részben ez is okozhatja, hogy az idősebbek nehezebben tudnak elaludni. (Szerintünk ez a fiatalokra is ugyanannyira jellemző – már’ a mai világban, na meg a stressz a legnagyobb faktor, ami miatt nehezen megy az alvás.)

 

Melatonin

A melatonin az alvási ciklust irányító hormon. Megnöveli a REM-ciklus hosszát, és élénk álmokat eredményez, emiatt alvászavar ellen adják. Hat a test hőmérsékletére, és álmosságot okoz. Befolyásolja az immunrendszert is, bár ennek módja még nem ismert.Antioxidáns – ennek következtében rákellenes – hatása van.

Ha tehát gyorsan szeretne elaludni, és pihentető alvásra vágyik, próbáljon meg melatoninban gazdag ételt fogyasztani lefekvés előtt – hátha bejön!

Mikor egye: 90 perccel lefekvés előtt

Mennyit: 1/2 pohár főtt zabpehely (zabkása), 1 pohár tej és 1 teáskanál méz

 

Mandulás banán

A banán tele van káliummal, ami stimulálja a mély álmodást (slow-wave sleep), illetve magnézium is van benne rendesen, ami az alvást idézi elő. Tehát a banán igazi szuper gyümölcs, és ha még hozzáeszeget egy kis mandulát is, nyert ügye van, mert a mandulában szintén van magnézium, illetve triptofán is.

A triptofán egy olyan esszenciális aminosav, amelyet a szervezet nem tud előállítani, ezért táplálékkal kell bevinni. Fehérjében gazdag élelmiszerekben található meg, elsősorban a csokoládéban, a zabpehelyben, a szárított datolyában, a tejben, a joghurtban, a túróban, a vörös húsokban, a tojásban, a halakban, a szezámmagban, a csicseriborsóban, a baromfihúsban, a napraforgómagban, a tökmagban, a földimogyoróban. A triptofánból a szervezet szerotonint, a szerotoninból pedig melatonint hoz létre. 

 

Slow-wave sleep (SWS)

Mint az a nevéből is adódik, ekkor lehet a legnehezebben felébreszteni valakit, és ebben az időszakban álmok is előfordulhatnak, még ha ritkán is. Ilyenkor felgyorsul a test regenerálódása, ezért (is) az időtartamát többek közt az határozza meg, hogy az ébrenléti periódusban mit csinált az illető (például a fizikai igénybevétellel járó tevékenységek elnyújtják). Ha ez rövidebb a kelleténél, vagy teljes mértékben ki is marad valamiért, az az alvásmegvonás fizikai tüneteit vonhatja maga után. Ezek közé tartozik például: a növekedés lassulása, az immunrendszer gyengülés, izomfájdalmak, izomgyengeség, csökkenő reakcióidő, kézremegés, fejfájás, magas vérnyomás, érzékenység a hidegre, véreres szemek, szem alatti „táskák".

Nem utolsó szempontként: ez igen ízletes étel. Bónuszként a könnyű elalvás mellett a folyamatos álomban maradásban is jelentős szerepet játszik. 

A kálium és a magnézium természetes izomlazítók.

Mikor egye: 90 perccel lefekvés előtt

Mennyit: fél banán (közepes) és 23 szem mandula

 

100 százalékos meggylé 

A zabhoz hasonlóan, a meggyben is óriási mennyiségű természetes eredetű melatonin hormon található; sokkal több, mint bármely más élelmiszerben. A Journal of Medicinal Food által végzett kutatás szerint, a meggylé jelentősen megemeli a melatonin szintjét a szervezetben, emiatt tökéletes „altatóként” alkalmazni. A fogyasztása azoknak nagyon ajánlott, akik hajlamosak forgolódni alvás helyett, de persze, bárki kipróbálhatja jótékony hatását. A meggylé hosszabb, pihentetőbb alvást eredményez, és segít a megfelelő alvási reakció beindításában a szervezetben.

Mikor igya: egy pohárral reggel és egy pohárral 2 órával lefekvés előtt

Mennyit: 2-2,5 dl

 

Rizses bab

A hüvelyesek, mint a tehénborsó (homoki bab) és a lencse, gazdag magnéziumban, folsavban, káliumban és B-vitaminokban, amelyek mind segítenek szabályozni a cirkadián ritmust.

 

Cirkadián ritmus

Egy cirkadián ritmus („napi biológiai óra”) olyan, nagyjából 24 órás ciklus, ami az élőlények (növények, állatok, gombák, cianobaktériumok) biokémiai, fiziológiai folyamataiban vagy viselkedésében lép fel. A „cirkadián” (circadian) kifejezés Franz Halbergtől származik, a latincirculus (kör) és dies, diei (nap) szavakból, szó szerinti jelentése „körülbelül egy nap(os)”. A biológiai ritmusok, ciklusok (napi, árapályhoz köthető, heti, évszakos, éves ciklusok) vizsgálatával foglalkozó résztudomány neve kronobiológia.

A cirkadián ritmusokat az élőlény saját belső időmérő rendszere vezérli, de egyes külső, szinkronizáló stimulusok segítenek beállítani – ezeket zeitgebernek nevezik. A legfontosabb közülük a napfény. Ezek a ritmusok teszik lehetővé, hogy az élőlények számítsanak a környezeti körülmények szabályos váltakozásaira, és fel tudjanak készülni rájuk.

És ha még megspékeli a fenti hüvelyeseket egy kis jázmin rizzsel, tutira mehet, ugyanis a rizsnek magas a glikémiás indexe (tehát a szénhidráttartalma), amely segíti a gyorsabb elalvást.

 

Glikémiás index (GI)

A glikémiás index, az egyes élelmiszerek 1000 kJ-nyi mennyiségének vércukoremelő képessége a szőlőcukorhoz (néha a fehér kenyérhez) képest, százalékban. 

GI-indexe elsősorban a szénhidrátot tartalmazó élelmiszereknek van, a szénhidrátokat ugyanis a szervezet szinte kivétel nélkül szőlőcukorrá alakítja. Ugyanakkor a máj képes szőlőcukrot előállítani más, elsősorban a fehérjelebontás során keletkező vegyületekből is (glükoneogenezis), így szénhidrátot nem/alig tartalmazó ételeknél is mérhető lehet a közvetett vércukoremelő hatás.

Egyszóval a rizstől gyorsabban alszik majd el, a hüvelyesek meg arra „vigyáznak”, hogy ez így is maradjon reggelig.

Mikor egye: vacsorára, de legalább 4 órával lefekvés előtt

Mennyit: fél pohár főtt rizs és ugyanennyi főtt bab

 

Sajt és kréker

Ha nassolni támadna kedve az este folyamán, vegyen magához egy kis teljes kiőrlésű sós kekszet és valami könnyű sajtot – amilyen a Trappista is –, ezek ugyanis segítik az alvási ciklust oly módon, hogy megemelik a szerotonin és melatonin („alvási hormon”) szintjét. Annak ellenére, hogy egy családba tartozik a sajt és a tej, a sajt nem indukálja ugyanazt az effektust, mint amit a meleg tej vált ki, viszont magas a kalcium- és triptofántartalma, ami csökkenti a stresszt, és segíti a szervezet ellazulását, miközben serkenti a melatonintermelést.

Mikor egye: legalább 30 perccel lefekvés előtt

Mennyit: 2-3 keksz és 50-100 gramm sajt

 

Édesburgonya, sötét, leveles zöldségekkel

Az édesburgonya és a sötét, leveles zöldségek – mint amilyen a mángold és a spenót – együttese igazi fegyver az álmatlanság ellen, mivel rengeteg káliumot tartalmaznak. A kálium segít abban, hogy mélyen aludjon, másnap pedig kipihenten kezdje a napot. Ez egészen jól hangzik, nem?!

Mikor egye: legalább 90 perccel lefekvés előtt 

Mennyit: 1 közepes édesburgonya és fél pohár főtt zöldség

Forrás

 

Nincs férfiasabb egy gondoskodó apánál

Míg bennünket javarészt csak nők dajkáltak, addig manapság már egyre több családban látni azt, hogy az apák szívesen és egyre többet vállalnak nemcsak a házimunka terén, de a gyerekek körüli teendőkben is. Azonban sok helyütt még mindig a hagyományos munkamegosztás érvényesül: a kenyérkereset a férfi dolga, minden más pedig a nőé. Így aztán a dolgozó nők gyakran második és harmadik „műszakban” is dolgoznak hazaérve, munka után. Ez nemcsak igazságtalan, de a gyerekeknek sem igazán jó, akiknek egyformán szükségük van mindkét szülőjükre. 

Bővebben: Nincs férfiasabb egy gondoskodó apánál

Játék, fantázia és humor nélkül a tanulás csak szenvedés

Nem mindegy, hogy kényszer vagy élmény

Egyetemi éveim alatt egy barátommal arra kerestük a választ, hogy az óvodából az iskolapadba kerülő gyerekek miért csalódnak olyan nagyot, és utálják meg néhány hónap alatt a tanulást - kezdi mesélni Lantos Mihály tanulási szakértő, az ún. lépéselőny módszer oktatója. Hamar rájöttünk: a legtöbb iskolában alkalmazott oktatási módszer leszoktatja a gyerekeket a teljes elmés tanulásról, vagyis arról, hogy a racionális gondolkodás és logika mellett használják a fantáziájukat és kreativitásukat is. Pedig a játék mint tevékenység mozgatja meg igazán a fantáziát, amihez kötődik a szín, a forma, a képek vagy a zene, vagyis mindaz, amivel hatékonyan tanulni képes a kisgyerek, a kamasz vagy a felnőtt.

Bővebben: Játék, fantázia és humor nélkül a tanulás csak szenvedés

Testvérféltékenység: ha sok a testvér, több a baj?

„A legnagyobb ajándék a gyereknek egy testvér” – mondogatták a nagyszülők addig, amíg a nagylányom egyke volt. Hároméves korában megszületett a második, majd kisvártatva a harmadik gyermekem is. Ám a legidősebb egyáltalán nem érezte úgy, hogy a tesók születésével ajándékot kapott volna, inkább azt pedzegette, nem lehetne-e visszavinni a tesókat a kórházba. És ott is hagyni őket… örökre.

Bővebben: Testvérféltékenység: ha sok a testvér, több a baj?

Félperces reklámmal nyitják fel a szülők szemét

És hogy mit akarnak ezzel üzenni a készítők? A válasz egyszerű: a számítógép előtt töltött idő a játéktól (és ezzel együtt a mozgástól) veszi el az időt. A ParticipAction honlapjáról megtudhatjuk azt is, hogy a kanadai gyermekek közül csak minden huszadik mozog legalább egy órát naponta, ez pedig tényleg eléggé lesújtó adat. A legviccesebb a kisfilmek végén található Don't visit our website (Ne látogasson el a honlapunkra) felirat. A 30 másodperces videókat megnézheti ide kattintva.

Forrás

 

Már 111 anyagcsere-betegség kiszűrhető gyermekünknél

Az anyagcsere a testben előforduló biokémiai reakciók összessége, mely a test számára a megfelelő energia ellátást szolgáltatja. Az anyagcsere betegségek más néven metabolikus-betegségek olyan rendellenes állapotok, melyek a toxikus anyagcsere-termékek felhalmozódását vagy a létfontosságú metabolitok hiányát okozzák. Az öröklött metabolikus betegségek lefolyása és tünetei szerteágazóak lehetnek, anyagcsere és tárolási betegségek mellett okozhatnak többek között fejlődési rendellenességeket, neurológiai panaszokat, szív és érrendszeri károsodást is.

Bővebben: Már 111 anyagcsere-betegség kiszűrhető gyermekünknél 

A ”legtutibb” nevelési tipp

Amikor anyáink, pláne nagyanyáink gyereket vártak, nem hiszem, hogy teljesen biztosak voltak magukban, de mégis több fogódzkodójuk volt, mint ma egy szülőnek. Ha a gyerek nem azt csinálta, amit kértek tőle, maximum a különböző büntetési formák között lehetett választani, hogy ki hova üt és mivel, hova térdepeltet, mit nem csinálhat a gyerek egy hétig.

Bővebben: A ”legtutibb” nevelési tipp

Ciki vs. nem ciki

Ősszel kezdte a kislányom az ötödiket egy nyolcosztályos ban, és az egyik nap azzal az óvatos kérdéssel jött haza, hogy mikor kaphat egy okostelefont. Elcsodálkoztam. Volt ugyanis egy régi telefon nála azokra az esetekre, ha nyáron táborba megy, vagy ott alszik valakinél, de ennek az egész telefonkérdésnek nem tulajdonítottam túl nagy jelentőséget. Kiderült, hogy ő azonban igen.

Bővebben: Ciki vs. nem ciki 

Leesett a gyerek, rossz szülő vagyok?

Először is nem árt tisztázni, hogy nagyjából minden gyermek leesik, legalább egyszer valahonnan. Az izgő-mozgó kis csemeték még akkor is lefordulhatnak az ágyról, pelenkázóról, vagy babakocsiból, amikor úgy gondoljuk, még nem eléggé ügyesek ehhez. Szerencsére a porontyok úgy vannak megalkotva, hogy a kezdő szülők is gond nélkül boldogulhassanak velük. A csontozatuk pedig megfelelően rugalmas ahhoz, hogy ne sérüljenek könnyen. Ez egy fajta védelem. A fejecskéjükön található kutacs, mindamellett, hogy lehetőséget biztosít arra, hogy az agy fejlődhessen, kiváló bukósisakként is működik, felfogja a kisebb ütéseket, sokkal kisebb az agyrázkódás kockázata. Az első lépések, mászások során erre bizony szükség is van.

Bővebben: Leesett a gyerek, rossz szülő vagyok?

Gyerekkorban nehezen vehető észre a diabétesz

„Az 1-es típusú, vagy korábbi nevén fiatalkori diabétesz néven ismert betegség lényege, hogy a hasnyálmirigy nem képes a szervezetbe jutó cukor lebontásához elegendő inzulint termelni” – ismertette a betegség kialakulását dr. Bibok György diabetológus, a Budai Endokrinközpont főorvosa. A vércukorszint normalizálásához a betegnek élethosszig tartó inzulinkezelésre van szüksége, és az étkezésben is ügyelnie kell a szénhidrát fogyasztás korlátozására. „A betegség másik típusát korábban időskori cukorbetegség néven ismerhettük, mára azonban megemelkedett a betegek száma a fiatalok körében is, így a 2-es típusú diabétesz elnevezést használjuk inkább. Az emelkedés oka szorosan összefügg az életmód, a szokások megváltozásával: a mozgásszegény életmóddal és a túlzott szénhidrátfogyasztással.”

Bővebben: Gyerekkorban nehezen vehető észre a diabétesz

Megvan mitől lesz valaki jó tanuló

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó tanuló legyen? Ész, nyilván. Legalábbis elsőre ez tűnhet az egyik legfontosabb jellemvonásnak a tanulmányi sikerek szempontjából. Egy friss kutatás szerint azonban nem IQ a legmeghatározóbb abban, jól nyomjuk-e végig az iskolát vagy sem: az élményekre való nyitottság és a lelkiismeretesség ennél négyszer fontosabb.

Bővebben: Megvan mitől lesz valaki jó tanuló