1116 Budapest, Kővirág sor 135. | 06-30/9223-985 | delfino@delfino.hu

home
Egy csoda gyermeksziget

Delfino

Kreatív Gyermekközpont

Csináld magad: matatótábla 1-2 éveseknek

Melyik járni tudó, 1-2 éves kiskópé nem rajong a ki-bekapcsolható, nyomható, húzható, nyitható és zárható háztartási berendezésekért?! A probléma csak az, hogy ennek mi szülők nem mindig örülünk, mert sokszor veszélyes (gondoljuk a gáztűzhely gombjaira) vagy épp költséges (mondjuk ha a vízcsapat nyitogatja szórakozásból a kismanó) ez a móka. Plusz nem mindig van időnk és energiánk hozzá, hogy például amikor a postás csenget a kaputelefonon, felvegyük a kicsit és kivárjuk, míg megnyomja az ajtónyitó gombot… Nos van erre egy klassz megoldás!

Bővebben: Csináld magad: matatótábla 1-2 éveseknek

Az érzelmek tudatosítása

Óvodáskor végére kevesebb hiszti, kevesebb dühroham tapasztalható, viszont megjelenik a humorérzék és kialakulnak erős baráti kötelékek. Ilyenkor már ugrásszerű fejlődést láthatunk az érzelmi fejlődésben. Ellenőrzés alatt tudják tartani impulzusaikat. Türelmesen tudnak már várni a sorukra, a fiúk udvariasak lesznek a lányokkal, megkérdezik, hogy elvehetik-e azt, ami nem az övék.

 

Bővebben: Az érzelmek tudatosítása 

6 biztos jel, hogy a kisgyerek szorong a közösségben!

1. Evészavarok
Általában azoknál a gyerekeknél jelentkeznek, akik már otthon is küzdöttek hasonló problémákkal, pl. extrém válogatósak voltak, etetni kellett őket, kergetni kellett őket az asztal körül, hogy egyenek. Ilyen esetekben gyakran fordul elő, hogy a közösségbe szoktatás okozta szorongás az evés vagy az ivás körüli problémákban jelentkezik. Nem eszik, nem iszik, vagy csak segítséggel hajlandó.

Bővebben: 6 biztos jel, hogy a kisgyerek szorong a közösségben!

A készségfejlesztés már kiskorban elkezdődik

A gyermekek első pár évében sok olyan fejlődési folyamat megy végbe, amelyek nagyban befolyásolják a későbbi iskolai eredményüket, társadalmi beilleszkedésüket és fantáziaviláguk kialakulását. Természetesen kisbabaként leginkább fizikai fejlődésük a meghatározó, ám már másfél-két éves koruktól meg tudják különböztetni egymástól a színeket, felismernek bizonyos szimbólumokat és képesek tárgyak összeillesztésére is. A gyermekek egészséges fejlődésének egyik legfontosabb szakasza az 1-3 éves kor, amely időszakban a nagymotorikus és finommotorikus képességekeik kifejlődnek.

Bővebben: A készségfejlesztés már kiskorban elkezdődik

Mi zajlik a gyerekek agyában ha tévéznek?

 - Professzor úr, Ön neurobiológusként azt kutatja, hogyan hat a média az emberi agy fejlődésére. Tudna nekünk egy gyerekeknek szóló jó tévéműsort vagy számítógépes játékot ajánlani?

- Nem, és ilyesfajta ajánlások nem is visznek minket előrébb. Mert úgy csak egy felszínes eszmecserébe bonyolódnánk a kínálatok tartalmi minőségéről - ezt azonban jobb elkerülni.
A másik, hogy nem is kell sokáig keresgélnie: nagyon gyorsan talál öt olyan tanulmányt, amely kimutatja Önnek, hogy állítólag milyen jó is a gyerekek számára a tévézés. További öt tanulmány ezzel szemben viszont azt fogja bizonyítani, hogy a televízió rossz. Ez a vita teljesen haszontalan a szülők számára. Én nem tartalmakról beszélek, sokkal messzebbről közelítem meg a kérdést.

Bővebben: Mi zajlik a gyerekek agyában ha tévéznek?

Nevelés: sokszor a humor a legjobb megoldás

Egy idősebb anyuka egyszer úgy fogalmazott, ő nem híve a gyerek verésének, de vannak helyzetek, amiket egy pofon old meg a legegyszerűbben. Mikor belehergeli magát a gyerek a rosszalkodásba, hisztibe, ez zökkenti ki. Nos, a felszínen talán megoldja a helyzetet, de az érzelmek szintjén nem. Csönd lesz, de marad egy haragvó gyerek és egy bűntudatos szülő. Úgy gondolom, több az igazság abban, hogy sok helyzetet a humor old meg legegyszerűbben.

Bővebben: Nevelés: sokszor a humor a legjobb megoldás

Mit – és mennyit – sportoljon a gyerek?

A legtöbb szülőnek van egy dédelgetett álma, amelyben gyermekét híres focistának, teniszezőnek stb. látja, de nem helyes, ha a sport kiválasztásánál saját becsvágyunkat, kedvtelésünket erőltetjük a gyerekre. Vegyük inkább figyelembe a gyerek tulajdonságait, érdeklődési körét. A sporttal fejleszteni és kompenzálni egyaránt lehet, de a legfontosabb, hogy gyermekünk valóban örömét lelje a kiválasztott sporttevékenységben, ne erőszakkal kerüljön csapatba vagy egyesületbe.

Bővebben: Mit – és mennyit – sportoljon a gyerek?

Mindig csak elvek szerint nevelni lehetetlen

Azt hiszem, mindenkinek vannak elvei akár kimondatlanul, talán maga számára is megfogalmazatlanul. Vagy mondjuk úgy, alapvető értékei.

Amikor elvekről beszélünk, most jó értelemben használjuk, nem abban, hogy valaki mesterkélten, mint egy robot, próbál a gyerekkel viselkedni. Inkább alapvető irányelvekre gondolok. De olykor ezeket is nehéz betartani, még azokat is, amiket általánosan elfogadunk. Könnyen szembesül a szülő azzal, hogy olyan alapelv ellen vét, amiről valójában úgy vélekedik, hogy a gyereknevelés minimuma.

Bővebben: Mindig csak elvek szerint nevelni lehetetlen

9 évessé tehetik az általános iskolát!

Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője szerint fontos, hogy emelkedjen a közoktatásban a képzés színvonala, valóban szakmát és boldogulást adjon a szakképzés és csökkenjen a lemorzsolódás az egyetemeken és főiskolákon – írta a Magyar Nemzet szerdai számában.

A 9 osztályos általános iskola ötletéről először Pokorni Zoltán beszélt, még 2011-ben. Akkor azt mondta, a 4+5 éves képzéssel az alapképzést erősítenék meg. 

Bővebben:  9 évessé tehetik az általános iskolát!

Kicsit autista gyerek normál suliban

A valóban speciális nevelést, súlyosabb esetben ápolást is igénylő esetek mellett gyakoriak az átlagtól alig eltérő, esetleg ránézésre teljesen átlagosnak tűnő gyermekek. Ők normál oviba, iskolába járnak, és ugyanolyan életet élnek, mint a nem autista társaik. Mindemellett az ő esetükben is érdemes felállítani a diagnózist, hiszen némi fejlesztésből ők is profitálnak, nem beszélve arról, hogy a szülőknek nagy segítség lehet, ha jobban értik a gyermekük „furcsa” viselkedését, reakcióit.

Bővebben: Kicsit autista gyerek normál suliban

Dehidratáció fenyegeti a magyar gyerekek ötödét

Egy felnőtt ember testtömegének mintegy 60 százaléka víz, amely szervezetünk működéséhez elengedhetetlenül szükséges. Naponta a testünk kb. 2 és fél liter vizet használ fel életfunkcióink fenntartására, így ahhoz, hogy ezt a veszteséget pótolni tudjuk és visszaállítsuk a folyadékegyensúlyt, ugyanennyit kell bevinnünk a szervezetünkbe. Napi másfél liter víz a vizelettel, két deciliter a salakanyagokkal távozik a testünkből, 4-4 deciliter pedig a légzéssel és verejték útján ürül ki a szervezetből. Az eltávozott folyadék pótlásának ideális forrása a víz, hisz energiamentes és könnyen hozzáférhető.

Bővebben: Dehidratáció fenyegeti a magyar gyerekek ötödét

Hittan helyett kötelező KRESZ oktatást!

Sok minden eszembe jutott erre. A válasz ugyan nem, de a meglehetősen stresszes hazaút miatt az igen, hogy hittan, és a Betlehemben meggyilkolt gyermekek ünnepe helyett lehet, hogy inkább KRESZ-t kellene tanítani az iskolában. Órarend szerint, heti legalább két órában, hogy mire kikerülnek onnan a gyerekek, vagy legalább is felügyelet nélkül közlekedhetnek, pontosan tudják a balra kanyarodás szabályait. Többek között. A haszna összehasonlíthatatlanul nagyobb lenne: az életük múlhat rajta.

Bővebben: Hittan helyett kötelező KRESZ oktatást!

Anyaaa, gyere! -félelmek gyerekkorban

A szeparációs szorongás időszakában:
- Játszatok kukucs játékot, ezzel is erősíted benne, hogy eltűnsz, de aztán visszajössz.

- Mint minden életkorban, most is fontos, a gyengéd, szeretetteljes bánásmód, a sok testkontaktus, ringatás, simogatás.
- Ha elmész valahová, mindig szólj neki, mond el hová mész és mikor jössz vissza.
- Ha mindenhová szeretne utánad menni a lakásban, akkor jársz a legjobban, ha engeded neki, Tedd baba-biztossá a lakást és engedd hadd kövessen. (Legalább a nagymozgása is fejlődik…)
- Az ölbeli játékok, mondókázás, éneklés ebben az életkorban egyébként is nagyon kedvelt, a szeparációs szorongás szempontjából is hasznos lehet.

Bővebben: Anyaaa, gyere! -félelmek gyerekkorban 

Jobb-bal tévesztés

Mik is a téri tájékozódás fejlődésének, fejlesztésének különböző területei? Alább pontokba szedve találhatják, ezek segíthetnek abban is, hogy otthon is nagyobb hangsúlyt helyezzenek ezekre, természetesen játékos formában.

Bővebben: Jobb-bal tévesztés 

Utánozó majom – avagy hogyan tanul a gyerek?

Minden az utánzással kezdődik

Az egyedfejlődés során a tanulási módszerek közül elsőként az utánzás jelenik meg. Már a kicsi csecsemők is igyekeznek utánozni a felnőttek arckifejezéseit, és a felnőttben is mondhatni kódolva van, hogy grimaszoljon, nevessen a babára, eltúlzott szájmozgással, lassan mondja a szavakat, mintegy megkönnyítve ezzel az utánzást, ami ekkor még nem tudatos, és a baba nem képes arra sem, hogy a modellt és az utánzót (azaz saját magát) elkülönítse. Kb. 8 hónapos korától kezd tudatosan utánozni.

Bővebben: Utánozó majom – avagy hogyan tanul a gyerek?