1116 Budapest, Kővirág sor 135. | 06-30/9223-985 | delfino@delfino.hu

home
Egy csoda gyermeksziget

Delfino

Kreatív Gyermekközpont

Tartáshibák és megelőzésük gyermekkorban

A tartáshibák megértéséhez először érdemes áttekintenünk pár alapvető, fontos információt magáról a gerincről: Gerincünk, törzsünk tengelye. Két fontos tulajdonsággal kell bírnia: egyszerre kell stabilnak és mobilnak lennie. Stabilitása kiemelten fontos, mert ez képzi alapját a felegyenesedett testhelyzetnek. Tartja a fejet, támasztja a belső szerveket, védi a gerincvelőt. Stabil alapul szolgál a rajta eredő és tapadó izmoknak, szalagoknak, hogy azok szabadon mozgathassák a térben végtagjainkat és fejünket. Abban a pillanatban, ahogy a legcsekélyebb mozgást végezzük, gerincünknek harmonikusan, koordináltan, az egyes gerincszakaszoknak egymástól eltérő irányba kell elmozdulnia. E mozgássort összetett idegrendszeri működés kíséri. A gerincet 33 csigolya és 23 csigolyaközti porckorong alkotja. Szakaszokra bontható, melyek: nyaki, háti, ágyéki, keresztcsonti, farkcsonti szakasz. A csigolyák felépítése szakaszonként változik, ez adja a különböző funkciókat. Gerincünk enyhe S alakot ír le oldalról nézve, míg szemből egyenes. Ezek a görbületek 10 éves korunkra nyerik el végleges formájukat. Gerincünk egésze három síkban tud elmozdulni: előre-hátrahajlás, oldalra hajlás és rotáció (saját tengelye körül forgás). A gerinc mozgatását természetesen izmok végzik. Ezek az izmok a csigolyákon erednek vagy tapadnak. Egyesek részt vesznek a légzésben is. A törzs és nyak izmai, a mellkas izmai és a hasizmok is szerepet játszanak a mozgások kivitelezésében. A mozgás elindításához szükség van központi irányításra, az idegrendszer egészséges működésére.
 
 
Tartáshibák gyerekkorban: A gerinc struktúrájának sérülése, gyengülése tartáshibákat vonz maga után. E tartáshibák hosszú távon rögzülhetnek és a későbbiekben egyéb mozgásszervi panaszokat is okozhatnak. Iskolás és serdülőkorban, de már a korábbi életszakaszokban is előfordul, a mozgásszegény életmód miatt az izomzat fejlődése elmarad a test gyors növekedése mögött. Így a megnövekedett fizikai terhelésnek az izomzat nem tud megfelelni. A fejletlen izomzatú gyerekeknél jellegzetes tartás alakul ki. A háti görbület fokozott, a vállak csapottak, előreesnek, a mellkas lapos. Az izületek lazák, a láb hossz és harántboltozata lelapul. Ezek a gyerekek fáradékonyak, kevésbé bírják a terhelést, sport közben hamar kifáradnak. A hanyag tartás a hibás testtartás és mozgáshiány következtében alakulhat ki. Magában a gerincoszlopban eleinte nem mutatható ki elváltozás, de később a nem egyenletes terhelés miatt gerincferdülés (scoliozis) jöhet létre. A hanyag tartásnál nincsenek rögzült deformitások, a fokozott gerincgörbület korrigálható. Rendszeres mozgással, sporttal elérhető az izomzat megerősödése és a tartás normalizálódása. Ez esetben aktív izomerővel javítható a testtartás.Tesztelhető, hogy a gyermek izomereje rendben van e. Lábait zárja, karját emelje nyújtva maga elé és csukja be a szemeit. Ha ezt a helyzetet 30 másodpercig tartani tudja, hát, és hasizmai megfelelő erőben vannak. Ha azonban kibillen, több mozgásra van szüksége. Érdemes odafigyelni, ha a gyermek hátfájásra panaszkodik, az idejében megkezdett torna komolyabb problémáktól óvja meg. A szűrést a védőnő, gyerekorvos folyamatosan végzi az időszakos státusz vizsgálatok során. A scoliozis során a gerinc oldalirányban elhajlik, súlyosabb esetekben meg is csavarodik a tengelye körül.
 
 
Szülőként e jelek segítenek észrevenni az elváltozást:
 
- Álló helyzetben a vállak egy magasságban vannak?
 
- Eláll a lapocka?
 
- A törzs és karok által bezárt háromszög azonos nagyságú?
 
- A csípőtarajak szimmetrikusak?
 
- A mellkas szimmetrikus?
 
- Alsó végtagok egyforma hosszúak?
 
 
Hogyan előzzük meg? Gyermekeinknek biztosítani kell a szabad játék lehetőségét: szaladgálást, ugra-bugrálást. Korlátozzuk a tv, számítógép előtti időt. Az időjárás nem lehet akadály a kinti tevékenységekre.
 
 
 
Melyek azok a mozgásformák, amiket otthonunkban vagy annak közelében is biztosítani tudunk?
 
- Mindennapi séta
 
- Játszótéri mászókázás, hintázás, csúszdázás
 
- Labdajátékok
 
- Házimunkában való segítség-a söprés, porszívózás, portörlés a testközép vonal átlépést segíti, keresztező mozgások, melyek nem csak az izomzatnak tesznek jót, hanem hosszabb távon az íráskészséget is befolyásolják.
 
- Egyensúlygyakorlatok-ugróiskola, ugrókötelezés
 
- Sportmozgások-kerékpár, roller, görkorcsolya, futás, úszás stb…
 
- Ha elérhető, a lovaglás is sokat segíthet az izmok erősítésében, a helyes testtartás elsajátításában

Forrás